skip to Main Content
Ervaren allround DJ uit Amsterdam voor bruiloft, verjaardag of personeelsfeest - Muziek op maat voor elk feest!

Wat gebeurt er als je onverhoopt ziek bent?

Dit is één van de meest gestelde vragen tijdens het kennismakingsgesprek. En terecht natuurlijk, want je wilt op de mooiste feestdag van je leven niet ineens zonder dj zitten. Het is daarom mijn verantwoordelijkheid om voor een degelijke vervanger te zorgen. Ook al opereer ik in mijn eentje, ik beschik wel over een flink netwerk van goede dj’s. Mijn nummer 1 vervanger is tevens één van mijn beste vrienden. We hebben in het verleden vaak samen gedraaid op clubavonden en hij is zeker net zo allround en klantgericht als ik. Ik steek mijn handen voor hem in het vuur. Hij draait weliswaar minder vaak, omdat hij een full-time baan heeft, maar daardoor is hij ook vaker beschikbaar. 

Een band of een dj op ons feest?

Ik ga hier natuurlijk niet verkondigen dat je beter een live band kunt boeken voor jullie feest. Het is wel goed om te weten wat de belangrijkste nadelen zijn. 

  • Ten eerste is het een flink stuk duurder. Een band bestaat al gauw uit zes of zeven leden (met sax, keyboard, zanger en zangeres), die ook allemaal met een redelijk gage naar huis willen gaan. Daarnaast is er heel wat nodig op technisch gebied (microfoons, monitorspeakers, mixtafel, geluidsman etc). Bands kunnen daar misschien zelf voor zorgen, maar het drijft de prijs wel op.
  • Een band zal maximaal 3 of 4 sets van 30 á 45 minuten spelen. Dat is dus maximaal drie uur en daarmee vul je geen volledige feestavond. Bovendien vallen er pauzes, waarin toch ook muziek te horen moet zijn.
  • De praktijk leert dat op een bruiloft veel vrienden en familie komen die elkaar lang niet gezien hebben. Zeker aan het begin van de avond wordt er daarom veel gekletst. Dan is het fijn dat een dj zijn volume kan aanpassen. Voor een band zal dat lastig zijn.  
  • Een band heeft een bepaald repertoire ingestudeerd en zal daar niet veel van kunnen afwijken. Daarnaast moet ik de eerste band nog tegenkomen die niet alleen nummers van Elvis Presley, Earth Wind & Fire en Backstreet Boys speelt, maar ook bijvoorbeeld Sean Paul, Underworld, Paul Elstak én een strakke versie van de laatste (Spaanstalige) reggaeton-hit.

Hoe zit het met de apparatuur?

Vreemd genoeg hebben veel zalen waar elk weekend bruiloften of andere feesten worden gegeven geen eigen apparatuur in huis voor discolicht en geluid. De reden zal zijn dat de meeste dj’s zelf over deze apparatuur beschikken. Indien nodig kan ik inderdaad ook mijn eigen installatie meenemen. Deze gebruik ik voor feesten waar maximaal zo’n 125 mensen op de dansvloer staan en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • 2 actieve speakers (met ingebouwde versterker) van het merk RCF met een vermogen van 700 watt.
  • 1 statief met 4 discolampen
  • 2 lichteffecten met extra ‘discofeel’
  • 1 lichteffect dat vooral prettig werkt tijdens de inloop
  • Mijn eigen dj-apparatuur in de vorm van laptop en kontroller (deze neem ik sowieso mee; cd-spelers en dj-mixer van de zaal zal ik dus nooit gebruiken)
  • Microfoon met een kabel van 4 meter
  • Kleine rookmachine (uiteraard alleen indien gewenst en toegestaan op de locatie)

Ik beschik alleen niet over een dj-meubel, maar gebruik meestal een tafel van de locatie, die ik dan afdek met een zwart doek. Op verzoek kan ik via een verhuurbedrijf voor een strakke dj-booth zorgen. Dat geldt ook voor extra faciliteiten, zoals benodigdheden voor live muzikanten, extra discolicht of beamer. Voor een projectie is mijn laptop overigens niet beschikbaar, dus daar dient men zelf voor te zorgen.

Als er veel meer dan 125 mensen komen, gebruik ik liever niet mijn eigen installatie. In dat geval kan ik alle apparatuur laten plaatsen door betaalbare verhuurbedrijven waar ik vaker mee samenwerk. Zo heb ik oa goede contacten in de regio Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en het oosten van het land. 

Mijn eigen apparatuur bouw ik alleen op en daar heb ik zo’n 25 minuten voor nodig. Direct na afloop van het feest bouw ik ook weer af. Vantevoren heb ik altijd contact met de locatie (als ik er nog nooit gedraaid heb) om de laatste details door te nemen, zoals toegankelijkheid, stroomvoorziening en geluidslimiet.

Kunnen we zelf een playlist aanleveren?

De muziek is natuurlijk het belangrijkste onderwerp tijdens het vrijblijvende kennismakingsgesprek. Voor mij persoonlijk is het heel inspirerend en motiverend dat werkelijk elk feest weer anders is, zowel qua mensen, locatie als de muziek. De muzikale insteek kan erg verschillen. Er zijn mensen die me volledig de vrije hand geven en in het meest extreme geval zijn er wel eens twee feesten geweest waar ik helemaal niet van de aangeleverde playlist mocht afwijken. In dat laatste geval stonden er gelukkig wel meer dan genoeg goede feestnummers op die ik toch wel regelmatig draai; anders had ik de boeking niet aangenomen. 

In de regel is het voor mij voldoende als ik een playlist krijg aangeleverd met twintig titels en artiesten die jullie graag willen horen. Dan heb ik een mooi kader om alle muziek voor de hele avond voor te bereiden. En daarnaast wil ik dan graag nog weten welke artiesten, genres en decennia jullie absoluut niet willen horen. Ik vraag ook altijd naar een paar specifieke zaken, zoals wel of geen Nederlandstalig, wel of geen happy hardcore en wel of geen ‘Paradise by the dashboardlight’. Dat zijn dingen die ik niet zo gauw uit mezelf draai, maar wel als er uitdrukkelijk om gevraagd wordt.

Op www.djfeetback.nl/muziek staat een verwijzing naar mijn Mixcloud pagina. Je kunt ook aangeven welke van die mixes jullie het meest aanspreken en eventueel welke nummers daaruit juist niet. 

In de laptop waarmee ik draai maak ik een playlist op basis van de aangeleverde muzieklijst. Daarnaast maak ik een playlist die daarop geïnspireerd is. Dan heb ik bij elkaar al gauw meer dan tien uur muziek, waarmee ik op de avond zelf aan de slag ga. Niets ligt vantevoren vast; per moment bekijk ik welk nummer het beste gedraaid kan worden, afgaande op de reacties van de mensen op de dansvloer. Ik sta op de avond zelf ook open voor verzoekjes en probeer daarvoor altijd het meest geschikte moment te vinden. Als iemand bijvoorbeeld om 20.30u om Nirvana vraagt, zal hij/zij toch echt nog een paar uurtjes geduld moeten hebben. En als een verzoekje op de zwarte lijst van het bruidspaar staat, zal ik het helemaal niet draaien 😉

Hoeveel kost het om een dj te boeken voor ons feest?

Grofweg: ergens tussen de € 350,- en € 1000,-. Dit hangt namelijk van veel factoren af:

  • Beschikt de locatie over apparatuur voor licht en geluid? Zo niet, dan kan ik daarvoor zorgen, uiteraard tegen meerprijs.
  • Hoeveel mensen worden op het feest verwacht? Op de meeste bruiloften of personeelsfeesten zijn tussen de 50 en 125 personen. Daarboven kunnen de kosten voor de apparatuur hoger uitpakken.
  • Is het feest in Amsterdam of niet? Buiten Amsterdam komen er extra reiskosten bij en indien nodig kosten voor een overnachting.
  • Hoe lang duurt het feest? Mijn standaard offerte is voor 4 á 5 uur draaien. Het is geen enkel probleem om langer te draaien, maar dat kost uiteraard wat extra.
  • Is het feest op een vrijdag/zaterdag of niet? Op andere dagen geef ik graag korting.
  • Is het feest in de periode mei tot en met september? Daarbuiten reken ik ook graag korting, behalve op bijzondere dagen en medio december.
  • Korting is ook van toepassing op verjaardagsfeesten binnen twee maanden (indien ik op de datum nog beschikbaar ben).
  • Bij personeelsfeesten maak ik graag onderscheid tussen kleine non-profit organisaties en grotere bedrijven.

Kortom: vraag gerust een vrijblijvende offerte aan op https://djfeetback.nl/contact/. Als alle benodigde informatie er in staat, krijg je binnen 24 uur een offerte op maat terug.

Back To Top